GDEM data pro Railworks

Otázky, problémy a nejasnosti při stavbě tratí
Odpovědět
zdenekpetrzd
Příspěvky: 68
Registrován: sob 02. srp 2014 20:01:15

GDEM data pro Railworks

Příspěvek od zdenekpetrzd »

GDEM data pro Railworks
Rozhodl jsem se udělat pro stavitele tratí návod na použití GDEM dat pro Railworks.
Hlavní výhoda použití ASTGTM oproti SRTM je jejich přesnost, jak můžeme vidět na obrázcích níže.
Obrázek
Terén vygenerovaný pomocí SRTM dat.

Obrázek
Terén vygenerovaný pomocí GDEM, pouze s použitím magnetu pro přichycení terénu ke ke kolejím.

Obrázek
A pro porovnání skutečné nádraží v Branné okolo roku 1900

A) Stáhnutí dat:
1. V prohlížeči si otevřeme tyto stránky: http://gdem.ersdac.jspacesystems.or.jp/ a klikneme na Register a zaregistrujeme se. Po úspěšné registraci klikneme na Search.
Obrázek

2. Na mapě si najdeme požadovanou oblast (V mém případě celá ČR) a klikneme na tlačítko start
Obrázek

3. Označíme oblast kterou chceme stáhnout, na klikneme ok a dáme Next.
Obrázek

4. Zkontrolujeme zda jsou vybrány všecny položky které chceme stáhnout a dáme next.
Obrázek

5. Ze seznamu něco vybereme a dáme Agree.
Obrázek

6. Klikneme na download a vyčkáme na dokončení stahování.
Obrázek

B) Export dat:
1. V adresáři kde máme nainstalovanou hru si vytvoříme složku DEM a v ní podsložku ASTGTM.
Obrázek
Obrázek

2. Stažený archiv otevřeme a oba soubory přetáhneme do složky ASTGTM. Takto budeme posupovat se všemi soubory.
Obrázek

3. Protože simulátor toto pojmenování nepodporuje, budeme muset u všech souborů vymazat dvojku za ASTGTM.
Obrázek

C) Generování terénu:
1. V editoru trati vybereme nástroj pro generování terénu a nastavíme možnost generování z dat GDEM. Vybereme velikost generované plochy (Area) a stiskneme Import Terrain DEM.
Obrázek

2. Nyní máme hotovo.
Obrázek

Pokud by byl zájem umístit návod někam na stáhnutí, mohu ho hodit do PDF.
horor4
Příspěvky: 144
Registrován: pát 11. úno 2011 21:22:11
Bydliště: Starý Plzenec

Re: GDEM data pro Railworks

Příspěvek od horor4 »

Dobrý nápad s tím PDF
KaMat
Příspěvky: 1366
Registrován: stř 23. pro 2009 22:04:51

Re: GDEM data pro Railworks

Příspěvek od KaMat »

Návod skvělý ovšem s tou přesností to není tak super. Pro část Čech a Prahu bych data nejspíš použil, ne ale pro zbytek ČR.
Zde v odkazu je důvod proč.
http://www.gisat.cz/content/cz/dpz/zpra ... aster-gdem
zdenekpetrzd
Příspěvky: 68
Registrován: sob 02. srp 2014 20:01:15

Re: GDEM data pro Railworks

Příspěvek od zdenekpetrzd »

KaMat píše:Návod skvělý ovšem s tou přesností to není tak super. Pro část Čech a Prahu bych data nejspíš použil, ne ale pro zbytek ČR.
Zde v odkazu je důvod proč. http://www.gisat.cz/content/cz/dpz/zpra ... aster-gdem
Pokud jsem tu mapku pochopil správně, tak červená znamená nejhorší přesnost. Vzhledem k tomu že zrovna Branná se nachází v oranžovo-červeném pásmu tak bych to nebral až tak vážně. Chyby v těch datech jsou, to nepopírám. Občas najdu třeba prohlubeň v zemi, ale to spravím za 10 sekund. Což je rozhodně jednodušší, než tvarovat třeba 15 metrů hluboký zářez, kvůli tomu, že v SRTM úplně chybí. Chce to vždy zkusit co je lepší, a podle toho se rozhodnout.
Tom
Příspěvky: 31
Registrován: úte 30. srp 2011 6:32:27

Re: GDEM data pro Railworks

Příspěvek od Tom »

Ahoj, výše uvedená adresa ke stažení dat již neexistuje. Našel jsem tuto: http://reverb.echo.nasa.gov/reverb/#utf ... C%2013.359 ale po registraci mi nepřijde ověřovací e-mail, abych se mohl přihlásit. Nevíte někdo co s tím, kde dělám chybu, eventuálně jestli by se data nedala stáhnout někde jinde? Díky, Tom
Uživatelský avatar
sasule
Příspěvky: 381
Registrován: pon 16. zář 2013 10:07:54
Kontaktovat uživatele:

Re: GDEM data pro Railworks

Příspěvek od sasule »

Ze zde uvedené adresy "...reverb..." v posledním příspěvku jsem nakonec data stáhl.
Mail přišel po pár dnech a poté jsem postupoval dle návodu (jak na oněch stránkách, tak zde). Měl jsem navolena data, opět to trvalo nějaký den a dorazil další mail na stažení dat.

Problém ale je, že tato data aspoň u mě nedávají vůbec dobré výsledky - zkoušel jsem (i výše uvedenou) Brannou, Nový Jičín, Slavičín, Třebíč. Všude se mi nageneroval terén v nesrovnatelně horší kvalitě než za použití SRTM dat.

Velikost stažených souborů je podobná jako na screenech, to jsem také ověřoval.

Takže buď jsem stáhl špatná data (ale plus mínus sedí jak datum, tak velikost) nebo je chyba v TS2017 a nebo zcela jinde. Závěr - musím zůstat u SRTM dat.
KaMat
Příspěvky: 1366
Registrován: stř 23. pro 2009 22:04:51

Re: GDEM data pro Railworks

Příspěvek od KaMat »

Čím východněji, tím jsou data horší. Např. v Praze je to jak cumel.
Uživatelský avatar
sasule
Příspěvky: 381
Registrován: pon 16. zář 2013 10:07:54
Kontaktovat uživatele:

Re: GDEM data pro Railworks

Příspěvek od sasule »

Hanba ať padne na ty, kdo kašlou na východ naší republiky! :mrgreen:

Upřímně, jen mě na tom zarazila ta Branná, kde bych čekal lepší výsledky (viz prezentace od Zdenka)... Nu což, třeba bude časem kvalitnější model.
Highlander
Příspěvky: 96
Registrován: pát 13. bře 2015 17:22:10

Re: GDEM data pro Railworks

Příspěvek od Highlander »

sasule píše:Hanba ať padne na ty, kdo kašlou na východ naší republiky! :mrgreen:

Upřímně, jen mě na tom zarazila ta Branná, kde bych čekal lepší výsledky (viz prezentace od Zdenka)... Nu což, třeba bude časem kvalitnější model.
Východ republiky si až tak nestěžuje. Jeseníky, stejně jako většina ostatních českých hor, jsou jednoduchým terénem, na který postačují data SRTM. Nepochybuji, že přesnější modely terénu existují. Mnohem přesnější, řádově v jedn. metrech, možná i lepší. Ovšem pro armádu. Pro veřejnost si musíme vystačit se systémy SRTM/ASGTM. Mám porovnávací metodou dlouhodobě odzkoušeno, že pro jednodušší terény - viz např. ČR - je vhodnější SRTM, a detaily pak dotvořit při namapování textur terénu ručně. Je u toho potřeba trochu představivosti, umět číst ortofoto mapy, a velmi užitečné jsou k tomu horizontální snímky z google map, pořízené jejich vozidly ze silnic - jsou-li nějaké relevantní k dispozici. Škoda, že podobné snímkování neexistuje i z železničních tratí... :( Zatím jsem se až na malé výjimky (např. úzkokolejka Cuzco-Machu Picchu) s tímto nafotografováním nesetkal.
U modelu ASGTM je situace opačná. Vygeneruje se hodně složitý povrch se spoustou nepřesností, a tím nemyslím lokálně chybějící data (díry v povrchu), které se dají poměrně snadno vyretušovat. Horší je to nad vodními hladinami především větších vodních ploch - rozsáhlé boule a prolákliny. Tam opět pomůže namapovat texturu terénu, zvolit nástroj "plošina" relevantní výšky (zjistit z jiných map nebo z Googlearthu) a vodu srovnat. Nejhorší jsou falešné boule a prohlubeniny v terénu, které je potřebné zkorigovat kombinovanou metodou popsanou nahoře. Ne vždy se to úplně podaří, pokud tato místa dobře neznáte jinak. Ale v globálu bych ASGTM nezatracoval, naopak - je to velmi užitečný model pro hodně složitý terén, jako jsou třeba Vysoké Tatry, Alpy, nebo třeba Andy a Kordiliery... :) U takového terénu vždy platí, že je lépe případně vyhlazovat, než ve větším rozsahu dotvářet - což ASGTM splňuje.
Čím sušší, tím lépe - mokro má značně negativní vliv na přesnost, viz vodní hladiny, ale i třeba vlhký les!
PS: Před 2 lety, když ještě nebyly se stahováním dat ASGTM takové obstrukce, jsem postahoval značnou část světa do archivu. Zejména téměř celou Evropu a západ obou Amerik, od severu k jihu. Tedy hory. Pokud by někdo potřeboval data nějaké oblasti, mohu poskytnout, ozvěte se. :D
Uživatelský avatar
JachyHm
Příspěvky: 128
Registrován: stř 08. říj 2014 17:43:10
Kontaktovat uživatele:

Re: GDEM data pro Railworks

Příspěvek od JachyHm »

No hoši, já teda nevím, jak vy, ale mapově mi koleje sedí, souřadnicově taky, ale uprostřěd Vsetína je 100m kopec... Pravděpodobně ASTERGDEM, takže tím "přesným východem" bych si nebyl až zas tak jistý... SRTM mi chybí v těhle místech úplně... Udělá to prostě placku. Skoro mi přijde, jako kdyby byl celý terén posunut asi o půl kilometru jižněji, než je v reálu, protože pak mi sedí i Lideč a ostatní věci, ale tohle je zatím asi jednoznačně nejhorší místo, na které jsem narazil...
Obrázek
Obrázek
Obrázek
KaMat
Příspěvky: 1366
Registrován: stř 23. pro 2009 22:04:51

Re: GDEM data pro Railworks

Příspěvek od KaMat »

Napíšu to znova. Čím východněji, tím jsou data horší.
Highlander
Příspěvky: 96
Registrován: pát 13. bře 2015 17:22:10

Re: GDEM data pro Railworks

Příspěvek od Highlander »

No hoši, já teda nevím, jak vy, ale mapově mi koleje sedí, souřadnicově taky, ale uprostřěd Vsetína je 100m kopec... Pravděpodobně ASTERGDEM, takže tím "přesným východem" bych si nebyl až zas tak jistý... SRTM mi chybí v těhle místech úplně... Udělá to prostě placku. Skoro mi přijde, jako kdyby byl celý terén posunut asi o půl kilometru jižněji, než je v reálu, protože pak mi sedí i Lideč a ostatní věci, ale tohle je zatím asi jednoznačně nejhorší místo, na které jsem narazil...

Trochu jsem to proklepnul. Ano, ten kopec za nádražím je falešný, má ale "jenom" 60m. Je to zase jenom poněkud větší boule v rámci formátu ASTGDM dat, než co obvykle. Jinak terén v globálu souřadnicově "sedí", včetně nadmořské výšky. Tedy, až na bezpočet těch falešných boulí a depresí, po celém povrchu. Už jsem napsal minule, že pro české poměry se ASTGDM příliš nehodí - při jeho použití vyhlazujete, vyhlazujete a zase vyhlazujete. Snad s výjimkou Českého Ráje či Adršpachu...
Při použití SRTM docílíte mnohem věrohodnějších výsledků i v rámci valašských "kotárů", což je ostatně také jednoduchý terén se zaoblenými kopci. Až budete budovat trať v rozeklaných velehorách, použijte ASTGDM...
Že se vám terén v SRTM nevytvoří je tím, že nemáte ve zdrojové složce DEM/SRTM konkrétní data (*.hgt). Můžete si je volně stáhnout odtud: https://dds.cr.usgs.gov/srtm/version2_1/SRTM3/Eurasia/ . Nezapomínejte, že ve Vsetíně, hned vedle nádraží východně, probíhá 18.poledník (řekou Bečvou), takže budete potřebovat data N49E017.hgt, a k tomu i N49E018.hgt. Mě se z těchto SRTM dat vygeneroval terén naprosto korektně, bez děr - ve Vsetíně i v Horní Lidči. Naopak, když jsem na tatáž místa použil ASTGDM, viděl bych to na týden práce jenom s vyhlazováním a korekcí terénu (v rámci tratě Valmez-Vsetín-H.Lideč-Půchov). Je to samozřejmě na vás.
2 KaMat: Neviděl bych zvláštní rozdíl v kvalitě výškových dat mezi východem a západem ČR, alespoň co se týče ASTERGDEM či SRTM/*.hgt. V podstatě jsou velmi dobrá. Koukal byste, jak jsou v některých částech světa tato data děravá...!
KaMat
Příspěvky: 1366
Registrován: stř 23. pro 2009 22:04:51

Re: GDEM data pro Railworks

Příspěvek od KaMat »

Někde jsem na netu našel mapu kvality pro data ASTERGDEM. Už jí najít nedokážu. Stránky neexistujou. Dřív jsem to testoval a rozdíl v nadmořských výškách na některých místech i 20-30m.
Vlastik
Příspěvky: 389
Registrován: pon 22. srp 2016 14:52:25
Bydliště: Allentown, Pensylvánie, Spojené státy americké

Re: GDEM data pro Railworks

Příspěvek od Vlastik »

KaMat píše:Někde jsem na netu našel mapu kvality pro data ASTERGDEM. Už jí najít nedokážu. Stránky neexistujou. Dřív jsem to testoval a rozdíl v nadmořských výškách na některých místech i 20-30m.
No ae oba programy nedokazi udelat teren z umelycgh staveb takze pokud nekde byla vytvorena stena nebo nasyp tak je jasne ze to neni teren,naopak vemi spokojeny jsem byl s terenem praha-Beroun kde to vytvorilo z jedne strany skay a z druhe koryto reky berounky,je jasne ze treba zarez za mokropsy je udelany umele ale pokud dodrzim nadmorskou vysku te trati tak potom hned dira pro berounku i pole,dal do vsenor je to videt na nasypu. dokonce i kdyz provrtam ten zarez za mokropsema tak vyskove odpovida vysce jiz zouraneho kameneho mostu. V zasade Dal uz to bylo jen rozdil radove 1 metr s porovnanim berounky. Praha proste to same,ze smichova kopec ba horu na zlicin,vsechno vyskove sedelo.
Odpovědět