Zvuky

Otázky, problémy a nejasnosti při tvorbě zvuků, připravované a hotové zvuky
Uživatelský avatar
Roman
Příspěvky: 2207
Registrován: stř 01. črc 2009 12:19:03
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvuky

Příspěvek od Roman »

Josef72 píše:Ve hře je slyšet je monotónní "tuk" "ťuk", při přejíždění výhybky se ozve větší sprška stejného zvuku a to je vše. Pokud je člověk "hudebně" hluchej, asi mu to bude jedno, já u toho trpím.
Ale to lze právě částečně omezit nastavením různých zvuků v Random sample sound. Hra pak na základě toho přehrává zvuk klapání náhodně podle priority toho kterého zvuku. Tak se dá docílit i toho, že dva podobné zvuky se přehrávají přibližně se stejnou frekvencí, a to nastavením parametru Likelihood třeba na 0.8 a jeden (větší mezera mezi kolejnicemi) jen velmi zřídka, nastavení 0.1 . Částečně si lze pohrát i s parametrem Pitch shift variation čímž se změní rychlost přehrávaného zvuku (opět řízeno kódem hry). Ale tady bych byl opatrný, podle mně stačí nastavit parametr 0.1.
To jak často bude styk přejížděn je opravdu nastaveno v ovladači zvuky tratě. Ale nevidím důvod, proč nevytvořit samostatné zvuky pro koridor a pro starou trať. Pokud pak budou správně definovány v Track Rules, je pro stavitele hračka je přiřadit k dannému úseku...

Já se večer mrknu na ty zvuky kolejí a dám vědět.
Vlastik

Re: Zvuky

Příspěvek od Vlastik »

Pokud pak budou správně definovány v Track Rules, je pro stavitele hračka je přiřadit k dannému úseku...
No myslím si že zvuky kolejiva se definují přímo blueprintu dané koleje,tady by šlo udělat že by se třeba pro pražcové kolejivo přiřadil zvuk klapání(stará trat),pro koridor neznatelný a pro beton dle uvážení,u kolejiva je možné přiřadit kolik zvuků jen budu chtít a pak si stavitel bude mít možnost vybrat z nabídky zvuků,v současnosti je většina tratí a kolejiva z default zvuky,nikdo se alespon co jsem projel neobtěžoval třeba něco změnit ze současné nabídky.
Uživatelský avatar
Roman
Příspěvky: 2207
Registrován: stř 01. črc 2009 12:19:03
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvuky

Příspěvek od Roman »

Jo, máš pravdu. Zvuky se sice nedefinují ale přiřazují k blueprintu koleje, ne v pravidlech :oops: :oops: :oops: :oops:
Vždyť to tak mám i já....
Uživatelský avatar
Roman
Příspěvky: 2207
Registrován: stř 01. črc 2009 12:19:03
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvuky

Příspěvek od Roman »

Tady je výsledek mého snažení se zvuky trati. Ale chce to kvalitní nahrávky a hlavně kvalitního zvukaře. Toto je nahráno z mobilním telefonem během cest vlakem.....
Je to jen náznak možností.
Nejvíc mě štve , že nemůžu najít optimální zvuk klapání kol u podvozku vozidla. Když se to vypreparuje z nahrávky jízdy, je to ještě daleko horší. Tady jsem alespoň pomocí křivky potlačil hlasitost klapání ve vyšší rychlosti.
Nastaveny jsou dvě varianty , běžná trať a koridor.
U běžné trati je definováno klapání kol po 50m na trati a 5m na výhybce, zvuk jízdy , chvění kolejnice, tlaková vlna při průjezdu vlaku, přestavník výhybek
A u koridoru to samé, jen jiná nahrávka jízdy a klapání kol 200m/10m.
Zbytek se váže na vozidlo
http://www.youtube.com/watch?v=wS4f418R ... e=youtu.be
Josef72
Moderátor a modelář
Příspěvky: 806
Registrován: sob 28. bře 2009 13:37:36
Bydliště: Proboštov / Teplice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvuky

Příspěvek od Josef72 »

O tomhle jsem právě psal. Že nejde ( podle mne ) sladit zvuk klapání kol a zvuk podvozku. Když se to spojí, je to nepřirozené. Buď to hra se svými ovladači vuku umí. ale nikdo to zatím neudělal, nebo to prostě nejde.

Ještě otázka, dá se pro různé rychlosti použít jiný zvuk toho "klapání" ?
Uživatelský avatar
Roman
Příspěvky: 2207
Registrován: stř 01. črc 2009 12:19:03
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvuky

Příspěvek od Roman »

Můžeš použít libovolný počet zvuků pro různé rychlost. Musí se správně nastavit křivka a přiřadit v modifikátoru VolumeCurveModifer. Asi takto :
Kontroler AbsoluteSpeed ( v metrech za sekundu) .
první parametr je rychlost, druhý hlasitost v rozmezí 0 (ticho) - 1 (max)
0 - 0
10 - 0
11 - 1
30 - 1
31 - 0
100 - 0
A pro jiný zvuk v návaznosti asi takto :
0 - 0
30 - 0
31 - 1
60 - 1
31 - 0
atd.
Tak se dá potlačit hlasitost přehrání zvuku třeba při vyšší rychlosti.

Je otázka, zda by nebylo lepší u trati nepřiřazovat klapání vůbec a použít nahrávku jízdy ve smyčce která to klapání obsahuje. Stejně jako v MSTS . A klapání kol definovat pouze u výhybky (například 3m) .
Josef72
Moderátor a modelář
Příspěvky: 806
Registrován: sob 28. bře 2009 13:37:36
Bydliště: Proboštov / Teplice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvuky

Příspěvek od Josef72 »

Je otázka, zda by nebylo lepší u trati nepřiřazovat klapání vůbec a použít nahrávku jízdy ve smyčce která to klapání obsahuje. Stejně jako v MSTS . A klapání kol definovat pouze u výhybky (například 3m) .
To mě taky napadlo. Jestli jde mít dva zvukové záznamy pro jeden podvozek ( vagón ). Na tom videu je vidět ( slyšet ) jiný zvuk při jízdě po staré koleji a čistší ( hladší ) při jízdě po nových ( koridor ) kolejích. To jsou dva různé záznamy nebo je to jeden, který je jinak upraven pro starší a jinak ( ztlumený ) pro novou kolej ? Jestli platí ta první varianta, tak by to šlo udělat jak popisuješ. Klapot by byl obsažen už v té nahrávce podvozku , jednotlivé zvuky by se měnily podle ryhlosti. A pak by tu byla druhá možnost, že v momentě, kdy přejedu na novou kolej, spustí se zvuk podvozku bez tohoto klapotu . Jestli by to šlo takto, pak by to bylo jednoznačně lepší než tam přidávat to klapání jako samostatný zvuk.

A ten klapot bych nedával ani k výhybkam a nechal tam podobně jako v německém addonu autentické zvuky. Tady je ukázka jiného addonu a když si nastavíš 1:58 min, tak tam souprava přejíždí výhybky a je slyšet autentický zvuk, pak se ale do toho ozvě to šílené klapání a celé to "zabije". Podle mne by lepší službu udělal jednoznačně samostatný zvuk výhybky ( autentický ).

http://www.youtube.com/watch?v=EWVk7XD8 ... r_embedded
Uživatelský avatar
Roman
Příspěvky: 2207
Registrován: stř 01. črc 2009 12:19:03
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvuky

Příspěvek od Roman »

Ne ne, tak jak to myslíš by to nešlo. Ten zvuk jízdy je přiřazen ke koleji. Proto je možné rozlišit koridor od staré tratě. Vozidlo samo nepozná po jaké koleji jede. U podvozku se mi povedlo rozchodit jen klapání a skřípání. Další zvuky jízdy se dají přiřadit ke zvukům vlastního vozidla. Jedná se o nějaký charakteristický zvuk toho danného vozidla jako třeba chvění zdrží nebo hučení ložisek...
Zvuk jízdy přes výhybky pujde přiřadit bez problému. Ale bude to muset autor trati nadefinovat v editoru, protože je blbost nastavovat jízdu na zhlaví jako výchozí zvukový soubor...
Josef72
Moderátor a modelář
Příspěvky: 806
Registrován: sob 28. bře 2009 13:37:36
Bydliště: Proboštov / Teplice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvuky

Příspěvek od Josef72 »

To je divné. Po zakoupení zmiňovaného addonu mi jde stejný zvuk i na mých kolejích,přestože jsem u nich nic nedefinoval. Zkusím to schválně i na jiných tratích. Ale všechny zvuky podvozku ( jízda + výhybky ) nemohli být definovány v editoru, musí být nějak vázány na samotné vlaky.
Uživatelský avatar
Roman
Příspěvky: 2207
Registrován: stř 01. črc 2009 12:19:03
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvuky

Příspěvek od Roman »

Josef72 píše:To je divné. Po zakoupení zmiňovaného addonu mi jde stejný zvuk i na mých kolejích,přestože jsem u nich nic nedefinoval. Zkusím to schválně i na jiných tratích. Ale všechny zvuky podvozku ( jízda + výhybky ) nemohli být definovány v editoru, musí být nějak vázány na samotné vlaky.
A je jiný zvuk při jízdě po koleji, například z trati Hagen - Siegen a třeba Oxford ? Pokud ne, je ten sound přiřazen k vlastnímu vozidlu. A náš problém to nevyřeší. Ale je třeba Addon prozkoumat a poučit se. Třeba objevili chlapci další možnosti.
Josef72
Moderátor a modelář
Příspěvky: 806
Registrován: sob 28. bře 2009 13:37:36
Bydliště: Proboštov / Teplice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvuky

Příspěvek od Josef72 »

Zvuk je pořád stejný, kdekoliv.
Robo
Příspěvky: 64
Registrován: pát 29. črc 2011 22:12:17

Re: Zvuky

Příspěvek od Robo »

Zdravím páni,
možno niektorí viete, že do msts som vytvoril zvuky pre rad 363 a jeho odvodenín. Wav sú v kvalite 22050 Hz. Zaujímalo by ma, v akej kvalite využíva RW zvuky ? V msts som porovnával 22050 s 44100 a nejaký markantný rozdiel som nepočul. Hlavne by ma zaujímal názor, že v akej frekvencii dobudúcna zvuky strihať nech si nerobím dvojakú robotu.
Uživatelský avatar
Jacek
Příspěvky: 22
Registrován: stř 24. srp 2011 10:25:50

Re: Zvuky

Příspěvek od Jacek »

Robo píše:Zdravím páni,
možno niektorí viete, že do msts som vytvoril zvuky pre rad 363 a jeho odvodenín. Wav sú v kvalite 22050 Hz. Zaujímalo by ma, v akej kvalite využíva RW zvuky ? V msts som porovnával 22050 s 44100 a nejaký markantný rozdiel som nepočul. Hlavne by ma zaujímal názor, že v akej frekvencii dobudúcna zvuky strihať nech si nerobím dvojakú robotu.
Ahoj Robo,
RW umožňuje přímo 44100 Hz, takže stříhat přímo originál. Poslechový rozdíl mezi 44100 a 22050 není moc velký, ale poznat to je. Zvlášť u dieslů. V každém případě do RW nedávat staré zvuky z MSTS, které jsou ještě v 11025 Hz, tam je ten rozdíl propastný.
Robo
Příspěvky: 64
Registrován: pát 29. črc 2011 22:12:17

Re: Zvuky

Příspěvek od Robo »

Jacek: Ďakujem, to som potreboval vedieť. Ja nepochopím ľudí, ktorý aj dnes do msts skúšajú 11025. To mala byť už dávno minulosť.
Jurajs_89
Příspěvky: 646
Registrován: pát 06. čer 2008 7:09:10
Bydliště: Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvuky

Příspěvek od Jurajs_89 »

Zdravím, měl bych prosbičku. Dá se nějak soubor s koncovkou dav převíst do mp3 či jiného formátu?
ObrázekObrázek
magnetový "cvok" :D
Vlastik

Re: Zvuky

Příspěvek od Vlastik »

Zdravím, měl bych prosbičku. Dá se nějak soubor s koncovkou dav převíst do mp3 či jiného formátu?
No existuje nebo existoval konvertor který převáděl dav na wav,ale nevím jestli je ještě k downloadu bylo to za raného vydání RS.
Jurajs_89
Příspěvky: 646
Registrován: pát 06. čer 2008 7:09:10
Bydliště: Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvuky

Příspěvek od Jurajs_89 »

Aha, to bylo přímo od RS?
ObrázekObrázek
magnetový "cvok" :D
Josef72
Moderátor a modelář
Příspěvky: 806
Registrován: sob 28. bře 2009 13:37:36
Bydliště: Proboštov / Teplice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvuky

Příspěvek od Josef72 »

Komerční addon zaměřený na "tracksound". Na stránkách je i ukázkové video, takže nekupujete zajíce v pytli.

http://www.steamsoundssupreme.com/oursh ... -Pack.html
Josef72
Moderátor a modelář
Příspěvky: 806
Registrován: sob 28. bře 2009 13:37:36
Bydliště: Proboštov / Teplice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvuky

Příspěvek od Josef72 »

Před rokem jsem tady vychvaloval komerční addon společnosti "TrainTeamBerlin" zaměřený na "tracksound". Kouknul jsem na jejich stránky a něco přibylo ( asi už dávno ). Tady jsou odkazy na videoukázky jednotlivých addonů:

http://www.trainteamberlin.de/video_151pp
http://www.trainteamberlin.de/video_143pp
http://www.trainteamberlin.de/video_294pp
Uživatelský avatar
Roman
Příspěvky: 2207
Registrován: stř 01. črc 2009 12:19:03
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvuky

Příspěvek od Roman »

Začali jsme to sice jinde , ale patří to spíše sem :) . Napíšu mé poznatky s tvorby , nebo spíše se "zprovoznění" zvuků u lokomotivy 721. Audia dělal Jacek, zač mu patří poděkování.
V ovladači zvuků je sice možné zvolit možnosti , kde se jednotlivé audio přehrává (INSIDE, OUTSIDE a BOTH), ale zapomeňte, že to funguje třeba tak, jak jsou někteří zvyklí z msts.
Prioritně je ovšem důležitá také definice typu zvuků (ovladače - AudioControl) v nadřízeném blueprintu. Pokud je tam zadáno Cab, přehrávají se zvuky pouze a jen v kabině lokomotivy hráče a jsou ignorována výše popsaná nastavení.
Nás ale hlavně trápí typ RailVehicle.
Pokud zvolíte BOTH, bude se audio přehrávat vždy a všude v předem definované vzdálenosti . Pokud budete v kabině lokomotivy, funguje zde definice útlumu frekvencí v Cab Occlusion. To je v pořádku.
Při nastavení OUTSIDE se bude audio přehrávat pouze pokud jste ve volném prostoru mimo jakékoliv vozidlo (včetně pohledu cestujícího) To je také v pořádku.
No a nakonec INSIDE. Toto audio se přehrává vždy pokud jste v jakékoliv vozidle. A tady je problém.
Pokud tedy definujeme, třeba volnoběh motoru jako INSIDE a OUTSIDE, budu slyšet v kabině interní audio i vedle stojícího AI vlaku a to bez jakéhokoli útlumu, jelikož Cab Occlusion tady neúčinkuje. Když tedy budete mít ve stanici pět Hektorů, nebudete se stačit divit, co se děje :D .
Tady jsem se snažil ošetřit tento stav pomocí skriptu, ale jak je vidět dle reakcí, neúspěšně. Problém ale bude asi v inicializaci skriptu při načtení hry (to bude mít souvislost i s tím nefunkčním startem) jelikož po znovunačtení scénáře se to chová naprosto korektně. Tady jsem ale v koncích :) .
Odpovědět