Na všeobecné přání jedné paní, která právě odešla sem hodím jednoduchý postup jak "zapustit" do polygonu složitější tvar ( vyřezávání oken např.). Je to způsob, který se mi osvědčil a který umožňuje zapouštět i komplexnější tvary než jsou jen obdelníky a čtverce.
1. Vytvořím si jednoduchý polygon 4x4m a aplikuji texturu. Řekněme, že to co je černé potřebuji následně "vyříznout".
2. Přesunu se z perspektivního pohledu do pohledu "Front" a v pravem panelu přepnu na křivky. Vyberu "Line" a přesně podle předlohy ( černý tvar) obkreslím. Je to jednoduché, vlastně kliknete tam, kde chcete mít vertex. Pro zachování pravých úhlů přidržte "Shift". Jestliže nevidíte při kreslení vznikající tvar ( je schován za polygonem, podle kterého kreslím 2d tvar) máte dvě možnosti. Buď snížit opacity polygonu s texturou (v materiálech), nebo tento polygon v perspektivním výhledu posunout za osu "x" nebo "y".
3. Po dokončení druhého kroku byste v perspektivním výhledu měli vidět asi toto
4. Nyní zapustíme 2d tvar do polygonu. Vyberte polygon, do které budeme zapouštět tvar. V horní liště zvolte cestu Create/Compoud/ShapeMerge. V pravo klikněte na tlačítko "Pick Shape" a ve výhledu klikněte na vámi vytvořený 2d tvar. Ten máte nyní zapuštěný v polygonu. Abyste výsledek viděli, přepněte si v levém horním rohu perspektivního náhledu na "Wireframe".
5. Posledním krokem je převedení polygonu zpět na editovatelnou síťovinu Editable Poly. V zásobníku modifikátorů vyberte "Edit Poly". Nyní přepněte do podobjektu polygon a v perspektivním výhledu klikněte na nově vzniklý, "zapuštěný" tvar, který nyní můžete dále upravovat.
To je asi tak vše. Největší předností tohoto postupu jsou křivky. Když si je osvojíte, můžete vytvářet i složitější tvary a následně převádět na plygonové tvary. Výhodou je, že vám takto nevzniknou nepříjemné světelné efekty, jak tomu může nastat a taky nastává , pakliže používátze některé modifokátory jako "Extrude", "Bevel" nebo jen pouhé tahání vertexů.
Jednoduchý návod - vyřezávání oken a podobných tvarů
Re: Jednoduchý návod - vyřezávání oken a podobných tvarů
Dík moc... Co já se natrápil Tohle je paráda.
Re: Jednoduchý návod - vyřezávání oken a podobných tvarů
Josef asi tam máš chybku v popisu. Já musím nejprve vybrat objekt (box) do kterého chci vyřezat polygon a teprve k němu potom přiřadit funkci "Create/Compoud/ShapeMerge" . No a následně zvolím Pick Shape a vyberu ten nakreslený objekt ( line ) .... Jinak mi to nefungovalo.
Nejdřív jsem myslel , že jsem blbej ale při popsaném postupu vše OK
Nejdřív jsem myslel , že jsem blbej ale při popsaném postupu vše OK
Re: Jednoduchý návod - vyřezávání oken a podobných tvarů
Nakoniec sa mi to podarilo. Je mozne toto spravit tak, ze si vytaham do potrebneho tvaru plane a zlucit to s nim? Ide o to, ze banan je pod uhlom a nakreslit to presne a pravidelne do obluckov nemam sancu. Skusal som to totiz a nejde mi do pick shape dat prave to vyrobene plane, cez line ano.
-
- Moderátor a modelář
- Příspěvky: 806
- Registrován: sob 28. bře 2009 13:37:36
- Bydliště: Proboštov / Teplice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jednoduchý návod - vyřezávání oken a podobných tvarů
Roman píše:Josef asi tam máš chybku v popisu. Já musím nejprve vybrat objekt (box) do kterého chci vyřezat polygon a teprve k němu potom přiřadit funkci "Create/Compoud/ShapeMerge" . No a následně zvolím Pick Shape a vyberu ten nakreslený objekt ( line ) .... Jinak mi to nefungovalo.
Nejdřív jsem myslel , že jsem blbej ale při popsaném postupu vše OK
Psal jsem to z paměti, takže se tam vloudila tato chyba.
Hekl asi ti zcela nerozumím. Ale ten tvar, co chceš zapustit do polygonu můžeš udělat i z "Plane". Až ten tvar budeš mít připraven, tak si v podobjektech vyber hrany a vyber všechny, které vytváří tvar. U Plane jsou to vlastně všechny hrany ( Ctrl+kliknout na ikonu vyznačující hrany). Když jsou hrany vybrané, tak vpravo v záložce "Edit edge" najdeš tlačítko "Create Shape From Selection". Klikni na něj a následně vyber typ křivky "Linear" , tak ti vznikne křivka přesně podle tvaru Plane. Potom by si měl postupovat podle návodu. Nikdy jsem to ale takto nezkoušel.
Re: Jednoduchý návod - vyřezávání oken a podobných tvarů
Vdaka Josef, uz som prisiel na to, ze jak to nakreslim, da sa tam vybrat cosi ako vertexy, ktorymi si tvar doladim. Naozaj jednoduche, to je tak, 4 roky s maxkom robim, ale tiez som sa vzdy trapil cez cut:D