Otazky pre znalych
Otazky pre znalych
Ahojte, vsimol som si ze je tu na fore aj niekolko rusnovodicov a iste aj mnohych inych drahovych pracovnikov a ja ako laik mam niekolko otazok, na ktore som nedostal odpoved od gúglu ani ich neviem inak vypatrat.
Ak by mi vedel niekto z vas odpovedat, budem vdacny (a urcite aj ini, ktori sem zabludia)
1. Svietenie - posun - jedno pozicne svetlo na kazdej strane striedave/na tej istej strane?
- vlak - iba pozicne svetla, alebo musi byt aj tretie svetlo?
2. Zvukove znamenia - pri posune - kedy a za akych podmienok???
3. Test brzdy - ako by mal prebiehat v TS?
4. Polohy zberacov - kvoli comu je niekedy mozne vidiet oba zberace hore (napr v stanici), a preco niektori firovia zhadzuju zberace pred stanicou aj ked to nieje dane znacenim?
5. Rychlost - jazdi sa vzdy maximalnou rychlostou, alebo o nieco nizsie kvoli zabezpecovacim systemom?
6. Ak vlak prechadza na inu kolaj, je o tom informovany rusnovodic od dispecera -> to plynie z otazky, ze ked svieti zlta, vie rusnovodic ci je to kvoli tomu, ze dalsia navest je Stoj, alebo kvoli prechodu na inu kolaj..?
7. Ked sa osobny vlak chysta na odjazd zo stanice, je mozne aby rusnovodic pri stati v stanici brzdu lokomotivy miesto vlakovej brzdy kvoli rychlejsiemu uvolneniu a teda rychlejsiemu odjazdu? Alebo by sa mohli mierne hybat vozne? (vadi to?)
8. Prekracovanie rychlosti - ako je to s prekracovanim rychlosti pri vlakoch - v pripade ze je vypnute/nefunkcne zabezpecenie? Je zvyk rychlost mierne prekracovat pri dohanani straty apod? Alebo je to iba zvyk z cestnej dopravy?
Zatial viac otazok nemam - ale urcite este nejake pribudnu. Mnoho z tych veci sa zaiste nachadza v roznych dokumentoch - ale myslim ze prave na to je forum, aby odpovedali skuseni - tak prosim rypalovia ostante doma.
Ak by mi vedel niekto z vas odpovedat, budem vdacny (a urcite aj ini, ktori sem zabludia)
1. Svietenie - posun - jedno pozicne svetlo na kazdej strane striedave/na tej istej strane?
- vlak - iba pozicne svetla, alebo musi byt aj tretie svetlo?
2. Zvukove znamenia - pri posune - kedy a za akych podmienok???
3. Test brzdy - ako by mal prebiehat v TS?
4. Polohy zberacov - kvoli comu je niekedy mozne vidiet oba zberace hore (napr v stanici), a preco niektori firovia zhadzuju zberace pred stanicou aj ked to nieje dane znacenim?
5. Rychlost - jazdi sa vzdy maximalnou rychlostou, alebo o nieco nizsie kvoli zabezpecovacim systemom?
6. Ak vlak prechadza na inu kolaj, je o tom informovany rusnovodic od dispecera -> to plynie z otazky, ze ked svieti zlta, vie rusnovodic ci je to kvoli tomu, ze dalsia navest je Stoj, alebo kvoli prechodu na inu kolaj..?
7. Ked sa osobny vlak chysta na odjazd zo stanice, je mozne aby rusnovodic pri stati v stanici brzdu lokomotivy miesto vlakovej brzdy kvoli rychlejsiemu uvolneniu a teda rychlejsiemu odjazdu? Alebo by sa mohli mierne hybat vozne? (vadi to?)
8. Prekracovanie rychlosti - ako je to s prekracovanim rychlosti pri vlakoch - v pripade ze je vypnute/nefunkcne zabezpecenie? Je zvyk rychlost mierne prekracovat pri dohanani straty apod? Alebo je to iba zvyk z cestnej dopravy?
Zatial viac otazok nemam - ale urcite este nejake pribudnu. Mnoho z tych veci sa zaiste nachadza v roznych dokumentoch - ale myslim ze prave na to je forum, aby odpovedali skuseni - tak prosim rypalovia ostante doma.
Re: Otazky pre znalych
Přidávám se. Sám jsem od mala fanda dráhy, ale tyhle věci taky nevím, např. ohledně toho kdy se jezdí na jaký sběrač apod. Když jsem na Masaryčce jako malej lezl fírům do kabiny, tak jsem se na tohle ještě tolik nezaměřoval
Doplnil bych ještě otázku ohledně brzdy:
9. Správné brzdění (x5x): Kdybyste někdo popsal význam jednotlivých poloh, především mě zajímá Hold (svítí kontrolka), proč je až za releasem. Čekal bych že Hold bude hned po nastavení tlaku, aby bylo možné jej držet (Self lapped).
Bylo by super, kdyby se dotazy zodpovězené a nezodpovězení všechny co padnou držely nahoře. Věřím, že nás je víc co to zajímá. Já si pořád jako vyznavač simulátorů nemůžu zvyknout, že Vás tu je půlka profíků, ať už současných nebo bývalých, tak budeme rádi za každou zkušenost či radu .
Doplnil bych ještě otázku ohledně brzdy:
9. Správné brzdění (x5x): Kdybyste někdo popsal význam jednotlivých poloh, především mě zajímá Hold (svítí kontrolka), proč je až za releasem. Čekal bych že Hold bude hned po nastavení tlaku, aby bylo možné jej držet (Self lapped).
Bylo by super, kdyby se dotazy zodpovězené a nezodpovězení všechny co padnou držely nahoře. Věřím, že nás je víc co to zajímá. Já si pořád jako vyznavač simulátorů nemůžu zvyknout, že Vás tu je půlka profíků, ať už současných nebo bývalých, tak budeme rádi za každou zkušenost či radu .
Re: Otazky pre znalych
Super diky, pre mna su tieto odpovede maximalne uspokojive
Re: Otazky pre znalych
Myslím, že při nefunkčním VZ se dá (dalo) jezdit, ale musel jsi mít pilota a omezenou rychlost....?
A prý určuje toto dopravce.
2. pokud myslíš lokomotivní houkačkou, tak
jedno krátké houknutí - převzetí pokynu
dvě krátká houknutí - výhybka uvolněna
jeden dlouhý - pozor
jeden dlouhý a dva krátké opakově -požární poplach
jeden dlouhý a tři krátké opakovaně - svolání zaměstnanců
tři krátký opakovaně - netřeba říkat
A prý určuje toto dopravce.
2. pokud myslíš lokomotivní houkačkou, tak
jedno krátké houknutí - převzetí pokynu
dvě krátká houknutí - výhybka uvolněna
jeden dlouhý - pozor
jeden dlouhý a dva krátké opakově -požární poplach
jeden dlouhý a tři krátké opakovaně - svolání zaměstnanců
tři krátký opakovaně - netřeba říkat
-
- Příspěvky: 646
- Registrován: pát 06. čer 2008 7:09:10
- Bydliště: Ústí nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Re: Otazky pre znalych
5. Snažím je jezdit vždy maximální rychlostí v daném úseku. Pokud skáču na blok, tak samozřejmě zpomalím. Nějaká jízdní doma mě nezajímá, protože v čase jedu asi tak jednou za rok .
6. Co přesně myslíš přechodem na jinou kolej? Jako jízdou proti srsti?
6. Co přesně myslíš přechodem na jinou kolej? Jako jízdou proti srsti?
magnetový "cvok"
-
- Příspěvky: 646
- Registrován: pát 06. čer 2008 7:09:10
- Bydliště: Ústí nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Re: Otazky pre znalych
Však jo, já taky neříkám, že jenom má odpověď je správná. Já si ten rozdíl plně uvědomuji .
magnetový "cvok"
Re: Otazky pre znalych
Taky něco pridam,předně to ze bych trochu upravil odpoved na bod 7,v zásadě bych nejdříve upřesnil to ze rady x6x nemaji lokomotivní brzdu,tento pojem se u těchto Mašín nevyskytuje,v zásadě maji tyto brzdy Elektrodynamickou odporovou brzdou ,primocinnou Dako-BP1, samočinnou pneumatickou brzdou Dako-Lrv,,ruční zajišťovací ,a parkovací ( parkovací slouží právě v poloze automatika jako záchytná proti ujeti vozidla,nebo pobytu na zastavkach) kdy je při přepnutí do polohy P ( parkování ) odbrzdena souprava a zabrzdena loko kde je pod tlakem 1.8 bar ve válcíchnelze to nazvat llokomotivní brzdou,protože ma součinnost pouze s automatikou,v případě ručního řízení se pro zajištění použije primocinna brzda,verze x6x.5 maji ještě doplňkovou brzdu. Jinak x62,maji navíc odbrzdovac Dako-OL2 oproti x63.
Ohledně Vz tak v zásadě platí předpis ( V1,V8)pro všechny dopravce na kolejíchSzdc stejně,za jakých podmínek je možné jet bez Vz ,takže to shrnul do rychlosti 80 km/h nemusí byt vozidlo vybaveno Vz a stačí jeden strojvedoucí,vyšší rychlost je Vz povinna pokud je jeden strojvedoucí,pokud dopravce veze vlak o vyšší rychlosti a nemá Vz,musí byt na lokomotivě ještě druhy strojvedoucí který opakuje návěsti kmenového strojvedouciho a sleduje taktéž trať.
Ohledně maximální rychlosti ,tak zde je zapsána v sesitovem jízdním radu,ale to neznamená ze je to pevná rychlost,vždy je potřeba stanovit rychlost podle brzdících potřeb,pokud bude vlak nedostatečné brzděn a výpočet bude na 140,tak pojedu 140 i když v SJR mám třeba 155.
Ohledně sběračů a jaké v poloze mohou byt stanoví předpis V2,zpravidla se jezdí na zadní,jsou výjimky kdy je povoleno jet na přední a za jakých podmínek,jedna zajímavost třeba u nnás podle nařízení může jet loko 350 na přední sběrač jenom do 120 km/h,zdůvodněno tím ze konstrukce sběrače nepříznivé ovlivňuje trolejové vedeni.
Ohledně třetího světla,tak pro radu 15x a radu x6x tuším ze 1-3 .série je udělena výjimka z předpisů o označování vlaku,je zajímavé ze tuto výjimku nedostali loko 350,kde byly nuceni montovat třetí žárovku,aby mohlo zajíždět na koleje SŽDC.
Ohledně Vz tak v zásadě platí předpis ( V1,V8)pro všechny dopravce na kolejíchSzdc stejně,za jakých podmínek je možné jet bez Vz ,takže to shrnul do rychlosti 80 km/h nemusí byt vozidlo vybaveno Vz a stačí jeden strojvedoucí,vyšší rychlost je Vz povinna pokud je jeden strojvedoucí,pokud dopravce veze vlak o vyšší rychlosti a nemá Vz,musí byt na lokomotivě ještě druhy strojvedoucí který opakuje návěsti kmenového strojvedouciho a sleduje taktéž trať.
Ohledně maximální rychlosti ,tak zde je zapsána v sesitovem jízdním radu,ale to neznamená ze je to pevná rychlost,vždy je potřeba stanovit rychlost podle brzdících potřeb,pokud bude vlak nedostatečné brzděn a výpočet bude na 140,tak pojedu 140 i když v SJR mám třeba 155.
Ohledně sběračů a jaké v poloze mohou byt stanoví předpis V2,zpravidla se jezdí na zadní,jsou výjimky kdy je povoleno jet na přední a za jakých podmínek,jedna zajímavost třeba u nnás podle nařízení může jet loko 350 na přední sběrač jenom do 120 km/h,zdůvodněno tím ze konstrukce sběrače nepříznivé ovlivňuje trolejové vedeni.
Ohledně třetího světla,tak pro radu 15x a radu x6x tuším ze 1-3 .série je udělena výjimka z předpisů o označování vlaku,je zajímavé ze tuto výjimku nedostali loko 350,kde byly nuceni montovat třetí žárovku,aby mohlo zajíždět na koleje SŽDC.
Re: Otazky pre znalych
Michal,předpis V1 je předpis pro lokomotivní čety,alespoň do ted byl,pokud se to ted jmenuje jinak nevím,a jinak ohledně toho VZ tak jsem mel na mysli jak pises ohledně VZ předpis T108,né V 8,to jsem se upsal.
Jinak pokud si dobře pamatuji tak plzenaci měli ESA s poslední serii,tudíž nejvyšší výrobní čísla,co maji ted brnaci jsou bývalé pražské masiny ty měly 2serii (čísla okolo 50) a 3 sérii ( okolo 120),první v prototypy byly Jihlava,1 série mělo Brno,Budějovice měli také 3.sérii,od jakých čísel to ale bylo to už si nepamatují.
I když je to v zásadě jedno,pokud existuje výjimka tak bych tovneresil.
Jinak pokud si dobře pamatuji tak plzenaci měli ESA s poslední serii,tudíž nejvyšší výrobní čísla,co maji ted brnaci jsou bývalé pražské masiny ty měly 2serii (čísla okolo 50) a 3 sérii ( okolo 120),první v prototypy byly Jihlava,1 série mělo Brno,Budějovice měli také 3.sérii,od jakých čísel to ale bylo to už si nepamatují.
I když je to v zásadě jedno,pokud existuje výjimka tak bych tovneresil.
Re: Otazky pre znalych
Ahoj, priživím sa trocha na téme:
1.) keď rušňovodič mení stanovisko, tak dá samočinnú do záveru - to mi jasné, ale čo spraví s priamočinnou. Necháva ju odbrzdenú, alebo zabrzdenú? A ako je HDV zabezpečené proti pohybu keď teda prechádza na opačné stanovisko?
2.) zaujíma ma ako je riešená Mg brzda na vozňoch. Je to elektromagnetická brzda napájaná z nejakého zdroja, alebo je to len obyčajný magnet?
3.) ako sa na 350 mení systém. Najprv sa volí systém, potom ide hore zberač a na koniec zopnúť HV, či je tam iné poradie?
4.) prečo sa na koridore BA - ZA stavajú pri trati cesty z jedným pruhom? To má byť v ťažko dostupnom teréne pre záchranné zložky? nechápem.
Za každú odpoveď vopred ďakujem.
1.) keď rušňovodič mení stanovisko, tak dá samočinnú do záveru - to mi jasné, ale čo spraví s priamočinnou. Necháva ju odbrzdenú, alebo zabrzdenú? A ako je HDV zabezpečené proti pohybu keď teda prechádza na opačné stanovisko?
2.) zaujíma ma ako je riešená Mg brzda na vozňoch. Je to elektromagnetická brzda napájaná z nejakého zdroja, alebo je to len obyčajný magnet?
3.) ako sa na 350 mení systém. Najprv sa volí systém, potom ide hore zberač a na koniec zopnúť HV, či je tam iné poradie?
4.) prečo sa na koridore BA - ZA stavajú pri trati cesty z jedným pruhom? To má byť v ťažko dostupnom teréne pre záchranné zložky? nechápem.
Za každú odpoveď vopred ďakujem.
-
- Příspěvky: 646
- Registrován: pát 06. čer 2008 7:09:10
- Bydliště: Ústí nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Re: Otazky pre znalych
Add 1) Řada 186 / 386 - Pře deaktivaci stanoviště se vypustí průběžné potrubí a zastřádá střadač. Oba ovladače brzd při opuštění stanoviště by měly být v poloze jízda.
magnetový "cvok"
Re: Otazky pre znalych
1.Změna stanoviště ,potřebné úkony pro řadu x6x:¨
a) vypnout VN spotřebiče,
b) stáhnout sběrače,
c) vypnout HV,
d) všechny ovladače přestavit do polohy vypnuto,
e) NJ ponechat na 0,aby pracoval CRC člen na druhém stanovišti,
f) přestavit ovládač OBE1 do polohy "Z",
g) brzdič přímočinné brzdy přestavit do polohy odbržděno.
2.magnetická kolejnicová brzda ,je vyvolaným elektromagnetem uvnitř brzdových trámců pomocí elektrického proudu z vozové baterie.
a) vypnout VN spotřebiče,
b) stáhnout sběrače,
c) vypnout HV,
d) všechny ovladače přestavit do polohy vypnuto,
e) NJ ponechat na 0,aby pracoval CRC člen na druhém stanovišti,
f) přestavit ovládač OBE1 do polohy "Z",
g) brzdič přímočinné brzdy přestavit do polohy odbržděno.
2.magnetická kolejnicová brzda ,je vyvolaným elektromagnetem uvnitř brzdových trámců pomocí elektrického proudu z vozové baterie.
Re: Otazky pre znalych
Vlastiku k těm brzdám (decentně upřesním bod 7)
Brzda je přímočninná (nejde cestou přes brzdový rozvaděč - známa jako lokomotivní) a samočninná (pracuje v součinosti s brzdovým rozvaděčem a dokáže sama po roztřžení vlaku zasavit vozidla) , elektrodynamická (trakční motor se používá jako zdroj el. energie a energie se spaluje v odporníku nebo se vrací rekuperací do troleje) , magnetická (mag. trámce) , zajišťovací (ruční,středač) , dpolňková - když nestačí nějaká dynamická brzda tak zaúčinkuje přímočninná.
DAKO - BP ,DAKO-LRV to jsou názvy součástí brzdy né brzdy.
DAKO BP - brzdič přímočninné brzdy.
DAKO - LRV to je typ zařízení pro vysoký nebo nízký stupeň brzdění ... přídavný ventil brz. rozvaděče
DAkO - BSE - typ brzdiče ovládá se ovladačem OBE1
Parkovací brzda - slouží k zajištění vozidla v režimu ARR nebo AVV.
K těm rychlostem - v sešiťáku je rychlost stanovená né maximální.
erikmir :
1. - Přímočninná brzda musí být při přecházení vždy odbrzděna.
Vozidlo je zajištěno samočinnou brzdou protože při přechudu se u BSE - Odpojí napájení inverzního EP ventilu - závěr a brzda - čili zavře se brzdič a vypustí vzduch z hlavního potrubí - je zabrzděno
3. - V lokomotivě je indikační obvod- zjednodušeně Trafko - když se naindukuje na sekundáru je tam střídavina - bez indkukce je stejnosměr,bo je to jen vodič.
K té poruše VZ. Z depa se na výkon lokomotiva s VZ v poruše vystavit nemůže.
V případě poruchy na trati. Uzavře se kohout VZ a na stanoviště se veme další osoba. Poučí se o zastavení vlaku,zajištění vlaku a nouzovém volání na vysílačce. poté zápis do knihy předávky a podpis. V případě 0/0-S je to oničem tam je fíra sám a nic nepomůže - neschopnost vozidla.
Kdyby měl ještě někdo něco,pokud vím,rád zodpovim.
Brzda je přímočninná (nejde cestou přes brzdový rozvaděč - známa jako lokomotivní) a samočninná (pracuje v součinosti s brzdovým rozvaděčem a dokáže sama po roztřžení vlaku zasavit vozidla) , elektrodynamická (trakční motor se používá jako zdroj el. energie a energie se spaluje v odporníku nebo se vrací rekuperací do troleje) , magnetická (mag. trámce) , zajišťovací (ruční,středač) , dpolňková - když nestačí nějaká dynamická brzda tak zaúčinkuje přímočninná.
DAKO - BP ,DAKO-LRV to jsou názvy součástí brzdy né brzdy.
DAKO BP - brzdič přímočninné brzdy.
DAKO - LRV to je typ zařízení pro vysoký nebo nízký stupeň brzdění ... přídavný ventil brz. rozvaděče
DAkO - BSE - typ brzdiče ovládá se ovladačem OBE1
Parkovací brzda - slouží k zajištění vozidla v režimu ARR nebo AVV.
K těm rychlostem - v sešiťáku je rychlost stanovená né maximální.
erikmir :
1. - Přímočninná brzda musí být při přecházení vždy odbrzděna.
Vozidlo je zajištěno samočinnou brzdou protože při přechudu se u BSE - Odpojí napájení inverzního EP ventilu - závěr a brzda - čili zavře se brzdič a vypustí vzduch z hlavního potrubí - je zabrzděno
3. - V lokomotivě je indikační obvod- zjednodušeně Trafko - když se naindukuje na sekundáru je tam střídavina - bez indkukce je stejnosměr,bo je to jen vodič.
K té poruše VZ. Z depa se na výkon lokomotiva s VZ v poruše vystavit nemůže.
V případě poruchy na trati. Uzavře se kohout VZ a na stanoviště se veme další osoba. Poučí se o zastavení vlaku,zajištění vlaku a nouzovém volání na vysílačce. poté zápis do knihy předávky a podpis. V případě 0/0-S je to oničem tam je fíra sám a nic nepomůže - neschopnost vozidla.
Kdyby měl ještě někdo něco,pokud vím,rád zodpovim.
Re: Otazky pre znalych
Teď jsem koukal na jedno video na YT kde projížděl banán na dva sběrače 120tkou a v komentářích se několik lidí hádalo, že na oba se prý jezdí jen do 50km/h, co je na tom pravdy?
Jede jede mašinka..
Re: Otazky pre znalych
To nevím, ve videu byly jen 150/1kiski píše:Asi sa budem mýliť, ale neplatí to pre radu 350??
Jede jede mašinka..
Re: Otazky pre znalych
Čekal jsem něco podobného dík za vysvětleníMichal píše:Je to pravda. Při vyšších rychlostech tuším hrozí rozkmitání a stržení troleje. Je fakt, že se občas někdo zapomene. Zvlášť v zimě, kdy se topí vagony a fíra ve stanici zvedá oba sběrače.
Jede jede mašinka..
Re: Otazky pre znalych
Přední sběrač je možno mimo jiné použít k drcení námrazy na troleji, tak aby zadním byl zajištěn plynulý odběr...
- PejaRW
- Příspěvky: 105
- Registrován: pát 15. kvě 2015 14:50:42
- Bydliště: Otrokovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Otazky pre znalych
Chtěl jsem se zeptat jak je to se Sifou, jestli se dá používat v Česku a jestli se obsluhuje mačkáním kontroléru?
Pavel
-
- Příspěvky: 646
- Registrován: pát 06. čer 2008 7:09:10
- Bydliště: Ústí nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Re: Otazky pre znalych
Ano, da se pouzivat v Cechach, a ne, neobsluhuje se kontrolerem.
magnetový "cvok"
Re: Otazky pre znalych
Co jsem slyšel od kluků z Budějovic, kteří jezdí na 1116 Summerau - Č.B. tak se na Sifu jezdí v Čechách
Obsluhuje se, myslím, pedálem. Držíš ho a jednou za čas pustíš, přesný opak VZtka
Obsluhuje se, myslím, pedálem. Držíš ho a jednou za čas pustíš, přesný opak VZtka
Jede jede mašinka..